Het dorpsplan van Heythuysen

Om de wensen en ideeën uit de bevolking gekomen te kunnen realiseren worden deze opgenomen in een dorpsplan. Vaak wordt dit ook omgezet in een Dorpsomgevingsplan ( DOP), het verschil tussen beide plannen ligt in het gegeven dat er samenhang is tussen dorp en landelijk gebied. Te denken valt aan de constructie ‘Ruimte voor Ruimte’ en de ontwikkeling van megastallen in het buiten gebied.

Wat zijn de kenmerken van een dorpsplan?

De belangrijkste kenmerken van een dorpsplan zijn:

• De componenten voor een dorpsplan worden aangedragen door de inwoners, de verenigingen en bovendien de organisaties binnen het dorp die direct met de realisering te maken hebben bijvoorbeeld woningbouwvereniging, scholen en ontwikkelaars.
  • De gemeente is betrokken en steunt het initiatief tot het samenstellen van een dorpsplan.
  • In het dorpsplan wordt aangegeven welke zaken men eerst gerealiseerd wil zien en welke zaken wat langer kunnen wachten.
  • In een dorpsplan staat een globale uitwerking van knelpunten, wensen en ideeën.
  • In het plan wordt aangegeven welke onderdelen het dorp zelf kan realiseren en voor welke onderdelen er moet worden samengewerkt met bijvoorbeeld de regio.
  • Er wordt een globale indicatie gegeven van de stappen in de tijd.

In Heythuysen is lange tijd de opstelling van een dorpsplan als niet urgent beschouwd, immers op het gebied van voorzieningen waren er weinig wensen, dit in tegenstelling tot de omgeving. “Heitse regelt het wel” was decennialang een gevleugeld woord.

Echter in deze tijd van crisis en bezuinigingen is het wel zaak deze voorzieningen niet alleen waar nodig uit te breiden maar ook inventief te zijn met betrekking tot nieuwe ideeën en projecten. De dorpsraad zal de ontwikkelingen binnen de kern Heythuysen nauwlettend volgen en waar nodig van zich laten horen.

Deze pagina delen?