Monumenten in Heythuysen

In Heythuysen en omgeving zijn talloze bezienswaardigheden te vinden. Enkele daarvan hebben wij hier voor u op een rijtje gezet.

De Eiffeltoren  in de Dorpstraat

Een “eigen” Eiffeltoren in Heitse.

Het monument is uitgevoerd in mat roestvast staal. De hoogte is inclusief de sokkel van Cortenstaal 2,5 meter.  Het kunstwerk is een geschenk aan de inwoners van Heythuysen van de Stichting Biz Centrummanagement . Het siert de Dorpstraat sinds juli 2023, als sluitstuk van de reconstructie van die straat. Het monument is ontworpen door Theo Caris uit Baarlo en herinnert aan de bijnaam van Heythuysen :”Klein Paries”.

Vredesmonument op de Kouk

Vredesmonument

Dit Vredesmonument werd door Schutterij Sint Nicolaas aan de gemeente geschonken ter nagedachtenis aan alle medeburgers uit de Gemeente Heythuysen, toentertijd  bestaande uit Heythuysen, Baexem, Grathem en Kelpen-Oler die door oorlogsgeweld om het leven zijn gekomen. Het ontwerp is van de Roermondse kunstenaar Dick van Wijk die ook het nationaal Indië monument te Roermond ontwierp. Het monument werd onthuld op 27 juni 1981, het j aar waarin onze schutterij haar honderd jarig bestaan vierde.

Lancastermonument op “De Birkenbosck”

Lancastermonument

Dit monument gelegen op “De Birkenbosck” herinnert aan de crash die een Lancaster bommenwerper van de Royal New Zealand Air Force maakte op 21 juli 1944  en waarbij 5 bemanningsleden het leven lieten. Het monument werd op 13 november 2003 onthuld door  HE Mr. D. Payton Ambassadeur van Nieuw Zeeland. Opmerkelijk is de tekst in Maori taal “AKE AKE KIA KAHA”, vertaald naar het Engels : “For Ever and ever be Strong”.

De waterpomp

Dorpspomp

1826 was het jaar dat de eerste dorpspomp op het kerkplein werd geplaatst. Het plein was in feite een wasplaats voor de inwoners, tevens een waterreservoir in geval van brand. De huidige pomp werd in 1980 geschonken aan de gemeenschap door de Rabobank die in dat jaar haar 75-jarig bestaansfeest vierde. Door omstandigheden was de pomp nog niet klaar voor aflevering. Het gevolg was dat pas op 9 november 1982 de pomp daadwerkelijk kon worden geplaatst en overgedragen.

Deze pagina delen?