De Dorpsraad Heythuysen is opgericht in 2007 en was daarmee een van de laatst opgerichte dorpsraden binnen de Gemeente Leudal, Waarom niet eerder een dorpsraad werd opgericht laat zich gemakkelijk raden: de problemen die kleinere kernen bij samenvoeging van gemeenten ondervonden speelden nauwelijks in Heythuysen. Immers Heythuysen had veel voorzieningen en een uitgebreid winkelbestand. De huidige dorpsraad bestaat uit 4 leden.

Wat willen wij zijn?

Wij willen binnen de gemeente Leudal van de ene kant de inwoners en de andere kant de overheid helpen de kern Heythuysen leefbaar te houden. Met andere woorden zorgen wij voor de veilige en leefbare kern Heythuysen binnen de Gemeente Leudal.

Hoe is onze werkwijze?

Minstens 1x per jaar houden wij een burgercontactavond, waarop iedere inwoner met vragen en suggesties terecht kan, in een ongedwongen sfeer kunnen dan voorkomende problemen besproken worden.

Daarnaast vergaderen wij 1 x per 2 maanden. Zie onze website voor datums, locatie en aanvangstijd, Ook deze vergaderingen zijn voor elke inwoner van Heythuysen vrij toegankelijk.

Wat hebben wij in het verleden zoal gedaan?

• De Dorpsraad Heythuysen is steeds een fervent voorstander geweest van het aanleggen van een rotonde op de Walk. Dit om diverse redenen waaronder de nabijheid van Ouderencentrum Beek & Bos en de dagelijks passerende schooljeugd aldaar. Samen met de Gemeente Leudal hebben wij de provincie kunnen overtuigen van de noodzaak tot aanleg van de huidige rotonde.
  • Daarnaast is de dorpsraad zeer begaan met het wel en wee van de jeugd in Heythuysen en zorgde samen met de gemeente voor een JOP.
  • Ook het aanleggen van enkele nieuwe speeltuintjes en het renoveren, veiliger maken, van de bestaande hebben wij samen met gemeente en omwonenden gerealiseerd.
  • Overigens was ons 1e “project” het bepleiten van een oversteekplaats voor voetgangers aan de Pastoor van der Zandtstraat.

Wat willen wij in de toekomst?

Momenteel is ons belangrijkste speerpunt, het interesseren van vooral jongeren voor de dorpsraad. Immers het is een misverstand om te denken dat het meedenken over plaatselijke vraagstukken en problemen een zaak van de ouderen onder ons zou zijn. Niets is minder waar. Bij problemen die jongeren ondervinden heb je diezelfde jongeren nodig bij het oplossingen aandragen, slechts dan voelen jongeren zich betrokken.

Verder willen wij ook helpen met het opstarten van activiteiten binnen het kader van de participatie-wetgeving, waarbij zoals bekend de overheid een stap terug doet en het particulier initiatief naar voren treedt. Ook willen wij beter contact met de andere inwoners van Heythuysen en wat hun meningen en wensen zijn.

We hebben onlangs een vernieuwde website in het leven geroepen en willen deze gebruiken om meer in contact te komen met de mensen in Heythuysen. En ook hierbij doen wij een beroep op de inwoners van Heythuysen

Meld je aan bij de Dorpsraad Heythuysen en denk mee over de problemen die je tegen komt in ons mooie dorp.

Meld je vandaag nog aan!

Ben je zelf enthousiast en nieuwsgierig geworden, en wil je graag meepraten over mogelijkheden voor Heythuysen? Laat het ons dan graag weten!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.